ervaring

Sporten op hartslag

‘In april ben ik begonnen met Bûtensport, waar ik op een gegeven moment op aanraden van Freddy eens een hartslagmeter om heb gedaan. ‘Je hartslag is wel wat aan de hoge kant’, zei hij. Maar ach, verder heb ik er toen niet echt acht op geslagen. Door het enthousiasme van Freddy ben ik op een gegeven moment toch begonnen met ademtherapie.

Om eerlijk te zijn had ik hier niet meteen hoge verwachtingen van. Al een aantal jaren ben ik wel veel moe, maar ja, wie is er niet wel eens moe? Op een gegeven moment raak je er zelfs aan gewend. En er is altijd wel een excuus, een drukke dag op het werk, druk weekend gehad, te laat naar bed. Sporten deed ik altijd al, waarbij ik veel van mezelf vroeg. Wanneer ik niet moe, beter gezegd kapot, was dan had ik voor mijn gevoel niet genoeg gedaan. Ook had ik vaak spierpijn, maar dat was voor mij een teken dat ik goed mijn best had gedaan.

De ‘harde cijfers’ bij de ademtherapie waren voor mij dan ook een echte eyeopener. Een te hoge hartslag en veel te snel ademen. Als je de uitslagen zag was het ook niet gek dat ik altijd moe was en vaak spierpijn had. Mijn lichaam was de hele dag druk bezig! Met Freddy heb ik vervolgens een aantal weken gewerkt aan een goede ademhaling, ook in combinatie met sporten. En warempel, het werkte!

Wat ik vooral merk is dat ik veel fitter op sta en ook gedurende de dag veel fitter ben. Ik heb veel minder spierpijn en ben minder moe. Ook ben ik anders gaan sporten. Naar aanleiding van de analyse van Freddy kreeg ik hartslagzones mee om in te gaan trainen. Terwijl ik nu niet meer een uur lang op 120% aan het trainen ben, is mijn hartslagmeter voor mij het bewijs dat ik toch echt wel aan mijn conditie werk. Met de ademhaling erbij houd ik mijn hartslag onder controle.

Na de laatste sessie ademhalingstherapie dacht ik: ‘Mooi, nu ben ik klaar en blijf ik me zo fit voelen’. Maar helaas.. na een paar weken merkte ik dat ik me weer minder fit ging voelen. Wat een verschil! Dat werd weer terug naar de basis en weer regelmatig de ademhalingsoefeningen doen. De ademhaling zal voor mij dan ook altijd een aandachtspunt blijven. Het is alleen erg fijn dat ik weet dat ik het zelf gemakkelijk weer onder controle kan krijgen met de ademhalingsoefeningen. En wanneer het even niet lukt kan ik altijd weer bij Freddy terecht.

Voor mij is de verandering vooral dat ik veel beter ben gaan luisteren naar mijn lichaam. En ik heb nu ‘bewijs’ dat iets minder hard trainen ook werkt, dus mag ik dit ook van mezelf. Ik ben erg blij dat ik de ademtherapie heb ontdekt en ik heb veel gehad aan de prettige en deskundige begeleiding van Freddy’.

Tiny Veldman (27 jaar), enthousiast sporter